Op zaterdag 26 juni vond alweer de derde editie van de wereldwijde Dag van de Koeling plaats. Internationale brancheorganisaties stonden deze dag stil bij het belang van koeling, airconditioning en warmtepompen. Het wereldwijde thema van dit jaar was ‘Cooling Champions: Cool Careers for a Better World’. Dit thema past goed bij de ontwikkelingen die al jaren in onze branche merkbaar zijn, maar met name de afgelopen jaren een toevlucht hebben genomen. Zo leiden de hete zomers tot een recordstijging van het aantal verkopen in airconditioning. Dit resulteert in toenemende wachtlijsten bij leveranciers en installateurs. Door de enorme run op airco’s ligt er steeds meer werk bij de koelmonteurs om nieuwe installaties te plaatsen en te onderhouden. Vanwege de tekorten in onze sector is het een uitdaging om aan deze enorme vraag te voldoen. NVKL pakte dit thema daarom actief op en organiseerde samen met knvvk & young cool, Opleidingscentrum GO˚, Stichting Post HBO Koudetechniek en STEK rondom de Dag van de Koeling diverse webinars om dit onderwerp aan te kaarten.
Activiteiten NVKL
NVKL organiseerde in de weken rondom de Dag van de Koeling drie webinars. Op vrijdag 25 juni stonden er twee webinars op het programma. Zo startte Brenda Witzier, projectmanager Onderwijs en Arbeidsmarkt, de ochtend met het webinar ‘Later word ik: koelmonteur’, waarin ze bedrijven en opleiders informeerde over hoe zij jongeren en/of zij-instromers kunnen interesseren voor het vak. Om 10:30 nam Zohar Zhur, projectmanager Techniek, Wetgeving en Innovatie, het stokje over en nam hij consumenten mee in de do’s en don’ts van airconditioning. Op maandag 28 juni ging Brenda Witzier in op het leren en blijven leren in de koeltechniek. Hier lichtte ze onder andere de subsidieregeling ‘NL Leert Door’ toe, waarbij bedrijven hun (nieuwe) medewerkers ontwikkeladvies, begeleiding én een opleiding of training kunnen aanbieden die grotendeels gesubsidieerd wordt. Tijdens de webinars werden veel vragen gesteld die tijdens of achteraf beantwoord zijn. Naast het organiseren van de webinars en het uitsturen van een persbericht heeft NVKL opnieuw een leuke animatie rondom de Dag van de Koeling op social media verspreid. Volgers konden de animatie op hun eigen kanaal delen met de hashtag #dagvandekoeling om hiermee kans te maken een mooie koeltas. Dit werd via Facebook en LinkedIn massaal gedaan, waardoor niet één maar twee winnaars werden uitgekozen! NVKL kijkt terug op een mooie samenwerking met alle deelnemende partijen en veel nieuwe aandacht voor ons mooie vak.