De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft vorige week- in nauwe samenwerking met de douane, Rijkswaterstaat en de Europese Commissie (OLAF) – tijdens een inspectie in de Rotterdamse haven een transport met 1.150 illegale, niet-navulbare cilinders gevuld met koudemiddelen (F-gassen) onderschept. De lading was verscheept vanuit China en in Hamburg per vrachtwagen verder op transport gezet met de aangegeven bestemming Litouwen, maar deed Rotterdam aan. Daar werd de lading ingeklaard en daarop is de lading onderschept.
Illegale lading
De aangetroffen cilinders met koudemiddelen zouden onder andere kunnen worden gebruikt in koelinstallaties en airco’s, zowel industrieel als in huishoudens. Bij de toepassing van zulke gassen kunnen lekkages optreden, zeker bij ondeskundig gebruik. De ILT heeft daarom alle stappen gezet om te voorkomen dat deze 1.150 niet-navulbare cilinders in de handel in Europa komen dan wel verkeerd worden gebruikt. De verantwoordelijke partijen moeten deze gasflessen afgeven aan een erkende inzamelaar en draaien voor de kosten op die hiermee gemoeid zijn. Daarnaast heeft de ILT proces-verbaal tegen hen opgemaakt.
Het is verboden om deze koudemiddelen in niet-navulbare cilinders en zonder handelsquotum op de Europese markt te brengen en te verkopen. Koudemiddelen dragen bij aan een hoger broeikaseffect en opwarming in de atmosfeer. Het handelsquotum is ingesteld om ervoor te zorgen dat er steeds minder koudemiddelen komen. Wanneer deze middelen illegaal op de Europese markt komen, kan dit een bedreiging voor mens en milieu vormen.
In dit geval ging het grotendeels om zware koudemiddelen met een GWP (Global Warming Potential) van meer dan 2.500 CO2 equivalent. De inhoud van de lading is te vergelijken met 38 retourvluchten van Schiphol naar Sydney met 150 personen aan boord. (Bron: milieubarometer.nl, mondiale vlucht is 0,147 kg CO2 per km per persoon).
(Inter)nationale strijd
Internationaal zijn er afspraken gemaakt voor het beperken van de productie, handel en toepassing van koudemiddelen. Het Montreal Protocol (1987) richt zich op de uitfasering van CFK’s HCFK’s en recentelijk ook op het terugdringen van HFK’s (Kigali Amendement). Uitvoering van ‘Kigali’ voorkomt een wereldwijde temperatuurstijging van 0.5 C0. Deze akkoorden zijn omgezet naar Europese en Nederlandse regelgeving. De ILT houdt in Nederland toezicht op de hele keten van productie, import, export, doorverkoop en toepassing.
Door de illegale handel dreigt de doelstelling om te voorkomen dat deze schadelijke gassen in de atmosfeer terechtkomen in gevaar te komen. Niet-navulbare cilinders vergroten de kans dat deze gassen in de atmosfeer terechtkomen, ook omdat na gebruik gas in de fles overblijft dat bij vernietiging vrijkomt. Samen met (inter)nationale partners, zoals de douane, Rijkswaterstaat, de Europese Commissie en de NGO Environmental Investigation Agency (EIA) strijdt de ILT tegen de illegale handel in koudemiddelen.
Bron: ILT